Hans Sandgren Jakobsen
























Den fri udstilling





Shaker




Japan




Rococco




Mikkelborg




Barcelona




Pagode




Gallery




Viper




Grandlit
 

Biografi.
Hans Sandgren Jakobsen - født den 7. august 1963.
Grønningen 20
DK-8500 Grenaa
Tlf. +45 86 32 00 48
Fax. +45 86 32 48 03

E-mail: mail@hans-sandgren-jakobsen.com

Uddannelse:
Udlært som møbelsnedker hos Inventarsnedkeriet Viby J 1986.
Rud. Rasmussens Snedkerier,København, 1986 og 1987.
Danmarks Designskole, 1986-1990.

Fuldtidsansat hos:
- COBO Design, Nagoya, Japan, 1990.
- Nanna Ditzels tegnestue, København 1991 - 1997.

Medlem af:
- Designgruppen "Spring" 1991 -.
- Danske Designere MDD, 1993.
- "SE" Snedkernes Efterårsudstilling, 1994.

Freelance opgaver for:
- VIA, Nevada, USA. (VIA Spring Chair)
- Stilling Furniture, Skjern. (Jakob)
- Bondo Graversen, Herlev. (Dialog I+II)
- Kohseki, Kyoto, Japan. (Eri)
- Askmans Trævarefabrik, Vallensbæk.
- Art Andersen & Copenhagen, København. (Viper)
- Fritz Hansen, Allerød. (Viper)
- Kunstforeningen, Gl. Strand, København. (Gallery)
- Fredericia Furniture, Fredericia. (GalleryLibraryGrandlit)
- Arrebo Møbler, Haarby. (Complet Arrebo)
- Codex, Odense. (Victor)
- Qumei Furniture, Beijing, Kina.

Udstillinger:
"Le Lin Création ´91",Musèe des Monumentes, Paris, Frankrig, 1991.
"Spring", Haslegården, Århus, 1991.
"Talentbörse Handwerk", München, Tyskland, 1991.
"Møbler og tekstiler på vej", Nikolaj KirkeKøbenhavn, 1991.
"Spring", Ønskemøbler, Århus, 1992.
"Spring", Farum Kunstforening, Farum, 1992.
"Fra væv til?", Gjethuset, Frederiksværk, 1993.
"Design og kunsthåndværk i kassematterne", Mosede Fort, Køge, 1993.
"Konstruktioner-kompositioner, "Gammelgaard, Herlev, 1994.
"Dagligdagens rum og ritualer, "Den Frie Udstilling, København, 1994.
"Spring på Trapholt", Trapholt Kunstmuseum, Kolding, 1995.
"Living design in Denmark", Barcelona og Madrid, Spanien, 1995.
"Design - en kunsterisk dimension", Galleri Asbæk, København, 1995.
"Blå Fjord", Frederikssund, 1995.
"Stol og stof", Center for Dansk Kunsthåndværk, Herning, 1995
"I Tråd med Tiden", Munkeruphus, Dronningmølle, 1996.
"Stol på Biblioteket", Grenå, 1996.
"Dansk Design & Kunsthåndværk", St. Petersborg, Rusland, 1996.
"Design Nordic Way", Scandinavien, 1997.
"Eksponent 97", Herning.
"Living Danish Design", London, England, 1999.
"Designers´ Profile", Scandinavien Funiture Fair, 1999.
"Empty", München, Tyskland, 1999.

Repræsenteret:
Interiur Scandinavia 1991.
Interiur Scandinavia 1992.
West Week, Los Angeles, USA, 1993.
"SE" - Snedkernes Efterårsudstilling, Helligåndshuset, København, 1993.
Scandinavien Funiture Fair, 1993.
"SE" - Snedkernes Efterårsudstilling, Helligåndshuset, København, 1994.
"SE" - Snedkernes Eferårsudstilling, Salon Du Meuble de Paris,
Paris, Frankrig, 1995.
"SE" - Snedkernes Efterårsudstilling, Bella Centret, 1996.
Orgatec, Köln, Tyskland, 1996.
"SE" - Snedkernes Efterårsudstilling, Kunstindustrimuseet, 1997.
Møbelmessen, Milano, 1997.
IMM, Köln, 1998.
"SE" - Snedkernes Efterårsudstilling, Kunstindustrimuseet, 1998.
Orgatec, Köln, Tyskland, 1998.
IMM, Köln, 1999.
IMM, Köln, 2000.
"SE" - Snedkernes Efterårsudstilling, Kunstindustrimuseet, 2000.

Priser og legater:
Møbelsnedker med sølvmedalje, 1986.
Studielegat af Gurli og Paul Madsens Mindelegat, 1988.
Arbejdslegat, Statens Kunstfond, 1992.
Scandinavian Furniture Award 1992, 3. præmie.
Danmarks Nationalbanks jubilæumslegat, 1993.
Danmarks Nationalbanks jubilæumslegat, 1994.
Arbejdslegat, Statens Kunstfond, 1995.
"Stof og stol", Center for Dansk Kunsthåndværk, 2. præmie, 1995.
Danmarks Nationalbanks jubilæumslegat, 1996.
Elmia Trö konkurrence, Sverige, 3. præmie, 1996.
"Bent Krogh prisen", hædrende omtale, 1996.
Arbejdslegat, Designfonden, 1996.
Arbejdslegat, Statens Kunstfond, 1997.
Industrie Forum Design Hanover, "Viper", 1998.
Rote Punkt, højeste design kvalitet til "Viper", 1998.
Idea Award, bronce til "Viper" i USA, 1998.
Japansk boligkonkurrence, Asahi News Paper,
første plads til Wakuden stol, 1998.
Designpris Baden-Württemberg til "Viper", 1998.
Fosnäs prisen til "Gallery", 1999.
The Architectural Review Award for product excellence at Spectrum, London til "Gallery".
Idea Award, bronce til "Gallery", USA, 1999.
Bo Bedres "Møbelpris", København, 1999.
Good Design Award til "Viper", G-Mart 99 i Japan.
International Interior Design Award til "Gallery", FX Magazine, London, 1999.
California's Interior Design Association's product award, "this year's top twenty products" USA, 1999.
Industrie Forum Design Hannover, "Gallery", 2000.

Studierejser:
USA, 1988 og 1989.
Japan, 1990.
Barcelona, 1994.
Kina, 1999.

Udvidet biografi.

I maj 1990 tog jeg min afgangseksamen som møbeldesigner fra Danmarks Designskole, København. Om min baggrund kan jeg oplyse, at jeg efter studentereksamen i 1982 kom i lære hos Inventarsnedkeriet A/S, Viby J, Århus. Mit svendebrev fik jeg i marts 1986 fra Århus Tekniske Skole. Mit svendestykke var en skrivepult, som blev vurderet til en sølvmedalje. I en kortere periode før optagelse på Danmarks Designskole arbejdede jeg hos Rud. Rasmussens Snedkeri, Nørrebrogade 45, København.

Maj 1988 tildeltes jeg Gurli og Paul Madsens Mindelegat, og i sommeren 1988 var jeg på studietur i USA, hvor mit hovedformål var at studere Shaker-traditionen, som jeg havde lært at kende på Danmarks Designskole. Det lykkedes mig at få et ugelangt ophold hos den sidste eksisterende Shakerkommunitet, Sabbathday Lake i Maine. Resten af tiden rejste jeg rundt og besøgte de mange samlinger og minder, som bekræftede mig i den antagelse, at der er megen inspiration at hente i Shakernes løsninger.

Umiddelbart efter eksamen på Danmarks Designskole var jeg en tur i Japan for den sidste del af rejselegatet. Det lykkedes mig at få en aftale om at være volontør i 2 måneder hos COBO Design, Nagoya, og gennem arbejdet med mange forskellige skitseopgaver fik jeg et indblik i den japanske designproces.

Af de opgaver, jeg har beskæftiget mig med i de forløbne fire år på skolen, vil jeg nævne to opgaver. Et tværfagligt projekt, hvori der deltog studerende fra DTH, DIA, Handelshøjskolen og Kunstakademiet. Ni grupper arbejdede et halvt år med hver sit projekt. Min gruppe udviklede en træfugtighedsmåler. Projektet var efter min mening meget lærerigt for så vidt angår koordination og tværfagligt samarbejde. Som følge af de positive erfaringer med det tværfaglige samarbejde, har jeg samarbejdet med tekstildesigner Inger Mosholt Nielsen, Kolding Kunsthåndværkerskole, om et fælles afgangsprojekt: En hvilestol med selvbærende møbelstof.

I 1991 blev designgruppen "Spring" dannet af tre tekstildesignere fra Århus og jeg som møbeldesigner. "Spring" er et forum, hvor vi i kraft af hinandens forskellige arbejdsområder kan inspirere hinanden, samarbejde og udstille sammen. På "Springs" udstilling på Møbelmessen i Bella Centret 1991 udstillede Inger Mosholt Nielsen og jeg vores afgangsprojekt. Vi blev kontaktet af det amerikanske firma VIA, der var interesserede i at producere hvilestolen. Siden da har vi arbejdet på at udvikle vores afgangsprojekt, nu omdøbt til "VIA Spring Chair", og efter endnu 2 års produktionsmodning var "VIA Spring Chair" endelig færdig til præsentation på møbelmessen West Week i Los Angeles i marts 1993.

På møbelmessen i 1992 præsenterede Stilling Furniture en caféserie bestående af caféstolen "Jakob" og en bordserie, som jeg har designet på bestilling. Samme år deltog Inger Mosholt Nielsen og jeg i Scandinavian Furniture Award med stolen "Rokoko". Grundideen var, at det selvbærende stofsæde og den formspændte ryg var indfarvet i samme farve. Vi vandt en 3. præmie.

I foråret 1993 blev det nyopførte Kattegatcenter i Grenå indrettet med cafeserien "Jakob" - stole og borde. Endvidere tegnede jeg en bænk i metermål, da Kattegatcentret stod og mangelede en til deres gangarealer.

I august 1993 deltog Inger Mosholt Nielsen og jeg som gæsteudstillere på Snedkernes Efterårsudstilling med en tatamistol designet til Kohseki, Kyoto, Japan. Tatamistolen anvendes i japanernes traditionelle theceremoni rum, hvor man ideelt ikke ønsker møbler overhovedet. Stolen er nu i produktion hos Kohseki.

I september 1993 deltog Spring på Møbelmessen i Bella Centret. Jeg udstillede et nyt reolsystem "Tana"for Stilling Funiture, bestående af et tyndt hylde-element udført i formspændt finér.

På Snedkernes Efterårsudstilling 1994 deltog jeg med legehuset Mikkelborg, som er en tre meter høj træskulptur med sadeltag, der med sit markante design udfordrer og forundrer. Mikkelborg giver børnene en bunke legemuligheder, f.eks.: 2 etager med hule foroven, stue forneden og gynge udenfor.

I månederne januar, februar og marts 1995 udstillede designgruppen "Spring" på kunstmuseet Trapholt i Kolding. Hvor blandt andet polstermøblet "Barcelona" blev præsenteret som et stort tværfagligt projekt. Tekstildesignerne Inger Mosholt Nielsen, Mette Mikkelsen, Mette Dammand Jensen samt undertegnede designede 8 forskellige tekstil- og metalløsninger til "Barcelonas" ryg og sæde. Polstermøblet er beregnet til offentligt tilgængelige rum, hvor mennesker slår sig ned en tid for at vente, og i kraft af systemets forskellige komponenter kan møblet tilpasses rummets aktuelle behov.

I 1996 deltog jeg på SE - Snedkernes Efterårsudstilling i Bella Centret med karmstolen "Emma" i stukket træ. Det særlige ved "Emma" er hendes dobbelt-krumme, industrielt stukkede kopstykke. Der er fremstillet tre varianter af "Emma": Træ med polstret sæde, træ med flettet sæde og i stålstel med polstret sæde og kopstykke i træ. Yderligere deltog jeg med den mobile skærmvæg "Viper". Grundideen var egentligt at skabe en persienne med ovale trælameller, men ideer har nogle gange bedre af at blive vendt på hovedet. En persienne på højkant, hvor trælamellerne blev udskiftet med ovale paprør. Pap er et ærligt og miljøvenligt materiale - som skal have lov til at stå alene. Det er top- og bundbeslaget der giver skærmens fleksibilitet. Her ligger den detalje, som fremhæver produktet og tilfører pappet en ekstra dimension. Skærmvæggen produceres og sælges af Fritz Hansen. Nationalbankens Jubilæumsfond og Designfonden har støttet udviklingen af "Viper".

I 1997 deltog jeg sammen med Kohseki fra Japan på SE - Snedkernes Efterårs-udstilling på Kunstindustrimuseet med en stol "Wakuden". Rammen for elmetræsstolen er en speciel indrettet klassisk Kaiseki restaurant i centrum af Kyoto. "Wakuden" skal stå omkring massive Zelkove træborde, og ved en bar, hvor der er lagt vægt på brugen af træ. Stole til restauranter ses mest bagfra! Både når de er i brug, og når de er skubbet ind under bordet. Derfor er denne stol designet "bagfra". Det delvist stukkede bagben og ryg skal gerne danne rammen om en festlig middag for gæsterne. Stolens smalle ryg giver let adgang til og fra bordet.

Designgruppen "Spring" deltog i "Eksponent 97" i Herning. Vi deltog hver især med to produkter. Jeg deltog med skærmvæggen "Viper" og brevbakken "Pagode".

På SE - Snedkernes Efterårsudstilling på Kunstindustrimuseet i 1997 deltog jeg med to propukter: en formspændt taburet "Gallery"og en campingseng.
Målet med "Gallery" har været at designe et produkt med et stærkt udtryk (sit eget særpræg) og kombinere det med formmæssig ro og harmoni. Dette skulle tilsammen give et produkt som kan anvendes over alt i Kunstforeningen Gl Strands udstillingsarealer uden at tage den besøgenes første opmærksomhed. Produktet skal have en form, så den besøgende kan huske møblet. Taburet i formspændt finer formet ud af et reklangulart stykke finer (530 x 1250 mm) Vægt ca. 4.2 kg. "Gallery", kan anvendes enkeltvis f.eks. i trapperum, de små udstillingsrum. osv. "Gallery" kan også forbindes indbydes, så de kan danne en række på fire sammenhængende taburetter, i øvrigt kan den anvendes fra alle 4 sider; man kan sidde på den fra begge sider eller side over skrævs på taburetten.
Fredericia Furniture er producent. Taburetten er støttet af Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond.

Campingsengen er en kombineret sovebriks og siddetaburet til brug for: campister, gæster, flygtningelejre, osv. En sovebriks der kombinerer en god liggekomfort med en mulighed for at pakke briksen sammen til et minimum, når den ikke skal anvendes eller transporteres. Båredelen kan aftages fra X-bukkene. Stivheden i konstruktionen dannes ved belastning af båredelen og belastningens størrelse af båredelen skaber en behagelig liggeflade. Båredelen kan klappes sammen til halv længde samt rulles sammen. Krydsstellet klappes sammen.

På Orgatec, Köln, 1998 var jeg repræsenteret med fire produkter: Skærm-væggen "Viper" udført i aluminiumsrør med perforering og uden perforering. Begge varianter udføres med følgende overflader: natur, aluminium eller sort maling. Producent: Fritz Hansen. Taburetten "Gallery" blev præsenteret i ahorn samt et koblingsbeslag som kan styre to taburetter. Reolen "Library" blev præsenteret uden jalousi og med jalousi som kan lukke hele fronten op til den øverste hylde. Begge produkter er i produktion hos Fredericia Stolefabrik. Gæstestolen "Dialog" som har et kopstykke i dampbøjet træ med god siddekomfort. Kopstykket bliver båret af et malet stålstel med konede rør. Producent: Bondo Graversen.

På IMM, Köln, 1999 præsenterede Korup Design møbelserien "Victor". Møbelserien består af en enkle stol med let tilbagelænet ryg, til stolen fåes en løs let polstret hynde. Bordene fåes i mange størrelser og med og uden udtræk til en ekstra plade. Til møbleserien hører også skænke i to størrelser med låger og skuffer samt et vitrineskab. Møbelserien er udført i massivt træ og i høj snedker kvalitet.

Snedkernes Efterårsudstilling 2000 på Kunstindustrimuseet deltog jeg med sengen "Granlit" sammen med Fredericia Furniture. Hvad kan man kræve af sin seng? God liggekomfort naturligvis! Man tilbringer jo en anselig del af ens liv der! Jo men: Skal al den liggekomfort absolut gøre ens seng til en tung kasse af uflyttelighed?
"Grandlit" behøver du ikke prøveligge! Den er komfortabel som andre gode senge! Vurder i stedet dens æstetik! Og dens fleksibilitet! F.eks. kan bordet og rygstykkerne såre let flyttes hele vejen rundt. De to hjul gør "Grandlit" til et letflytteligt møbel.