Orrefors

INNOVATIVT OCH PROVOKATIVT

Innovativt och provokativt när Per B. Sundberg visar glas

Utställning med Per B. Sundberg i Galleriet hos Orrefors
Birger Jarlsgatan 15, Stockholm, 25 september – 12 oktober 2003



Efter snart tio år på Orrefors har Per B. Sundberg funnit en plattform för sitt skapande. Med sitt speciella glas är han helt klart en utmanare av normstandarden för ”svensk design”. Han har hunnit formge flera spännande produkter till Orrefors ordinarie sortiment, men framför allt har han etablerat sig som förnyare av konstglaset med vidareutveckling av Graal-tekniken till först den uppmärksammade konstglastekniken Fabula och nu, med premiär i Stockholm i september, en helt ny konstglasteknik som fått namnet Litograal.



Både Fabula och Litograal är vasformer i kompakt glasmassa med insprängda bildmotiv. I Fabulan har bilddekaler bränts fast på glasämnet under ett tjockt lager av glas. Under blanka och matta ytor visas motiv som ibland är smeksamt inställsamma i form av fåglar, blommor och fiskar. Andra pjäser visar upp mer provokativa bilder. Färgskalan glider från mörkt, flammigt och mustigt till ljuvaste pastell. I Litograalen har ett mönster blästrats på ett tunt lager av porslinsfärg som ger glaset ett uttryck av att vara tryckt. Syftet är att få fram skarpa bilder och text som går att läsa. Motiven avhandlar ämnena sex, våld och sprit i serietidningsformat med bildrutor som avlöser varandra utmed skulpturens sidor.



I utställningen visas även massiva, tjocka fat som är ”slumpade” i hopsmälta, starka färger. Dekoren är egenhändigt utsågad av Per B. Sundberg. En del av dem har fått ett oglasigt uttryck och påminner om gamla tiders pappaskar i pepitarutiga mönster. I utställningen, som ställs upp av Tom Hedqvist, kommer även att visas spektakulära, modeinspirerade bordslampor i slipad Orrefors-kristall med råa textilsladdar och häftiga mönster.

”Pelles dubbla ingångar till såväl glaset som de keramiska materialen gör honom intressant respektlös i sin inställning till vad som är möjligt eller ej. Dubbelheten är hans riktmärke. Han kan vara inåtvänd och samtidigt berättande, taktil och samtidigt polerad, antiestetisk och samtidigt förförisk - allt gärna på en gång”, säger Tom Hedqvist, formgivare och rektor på Beckmans skola. ”Enligt min uppfattning är Pelle den formgivare ur sin generation som på det intressantaste sättet utvecklat konstglaset i samtiden.”

Orrefors-blåsarnas hantverksskicklighet i kombination med Per B. Sundbergs envetna, nyskapande ådra ger liv och kraft till glaspjäserna i utställningen och befäster Orrefors tradition som världsledande inom konstglaset, inte minst genom utvecklingen av Fabula-tekniken.

Per B. Sundberg påbörjade sin konstnärliga bana som elev på keramiklinjen på Capellagården 1983-85. Därefter sökte han sig till Konstfacks linje för keramik och glas (1985-90). Utbildningen kantades av fantasifulla projekt. En tillfällighet ledde honom till porslinsfabriken Gustavsberg och fyndet av gamla bilddekaler som skulle slängas. Dekalerna fick till en början pryda hoar, slaskar och badkar. Senare dekorerades även lampfötter och radioapparater i keramik med dekalerna. Sedan 1994 är han formgivare på Orrefors.