Lightyears


Pendel med bløde former til store omgivelser



Lightyears holder verdenspremiere på Cecilie Manz’ storrumspendel
Brancusi, der låner former fra slebne sten og har udstråling og
lysteknisk magt til at fylde store rum.

Efter stor succes med lampeserien Caravaggio udviklet for Lightyears
i 2005 og udvidet med nye variationer i både 2006 og 2007 har
designeren Cecilie Manz gjort det igen. På en helt anden måde.

Den nye storrumspendel Brancusi er på alle måder en formidabel
skabning. Og den skal sagtens få hele verden at se i løbet af den
rejse, Lightyears sender den ud på efter verdenspremieren på Northern
Light Fair i Stockholm.

Ifølge Cecilie Manz forener Brancusi en lang række lystekniske
udfordringer i en ren, rolig og afsluttet form. Lampens glatte
rundinger aftegner harmoniske og organiske linier i rummet, der med
lidt fantasi leder tanken hen på en vandslebet sten. Brancusi kommer
for alvor til sin ret i højloftede rum, hvor dens overlegne lysstyrke
med lethed lyser rummet op, mens lampens store overflade
komplimenterer rummets dimensioner.

På trods af sin betydelige størrelse synes Brancusi let og svævende.
De bløde linjer og den konsekvente brug af hvid giver Brancusi en
meget elegant fremtoning. Skærmen er udført i indfarvet polycarbonat
og afsluttes med en plade af hærdet glas i bunden. De silketrykte
hvide cirkler på glasset bløder lyset op og bidrager til det unikke
udtryk. Ved lyskildeskift løsnes de tre fingerskruer og glasset
åbnes, men fastholdes ved hjælp af et integreret hængsel i siden på
skærmen.

Brancusi er konstrueret til at kunne oplyse rum med højt til loftet
ved hjælp af en stor integreret aluminiumsreflektor. Reflektorens
materiale, geometri og overflade sikrer en både effektiv og behagelig
spredning af lyset, og netop derfor er Brancusi så velegnet til
større rum. Lampen findes i to varianter, så den let kan finde
anvendelse i alle slags miljøer. Varianten med E27-fatning anbefales
til steder, hvor man ønsker et blødt og stemningsfuldt lys, mens
varianten med G8,5-fatning og metalhalogenlyskilde anbefales til
miljøer, hvor man ønsker et højt lysniveau og et lavere energiforbrug.

Samarbejdet Manz-Lightyears er både designmæssigt og salgsmæssigt en glad historie med Caravaggio som det foreløbige klimaks i fem hver
for sig markante udgaver, som følges med Lightyears ud på
eksportmarkeder i det meste af Europa, i Japan og USA.

Brancusi, der har lånt sit navn efter den italienske skulptør
Constantin Brancusi (1876-1957), kommer i handlen til september.


Nysgerrige Nosy fra Lightyears har verdenspremiere i Stockholm



Designeren Kasper Salto og arkitekten Thomas Sigsgaard har designet
en ultrafunktionel arbejdslampe for Lightyears. Nosy i nøgternt
design udviser nysgerrig adfærd og har eksemplariske, lystekniske
egenskaber.



Den unge, danske designvirksomhed Lightyears har en lysstærk
verdenspremiere med på Northern Light Fair i forbindelse med
Stockholm Furniture Fair. Arbejds- og interiørlampen Nosy er tænkt og
tegnet af Salto & Sigsgaard, fornavnene er Kasper og Thomas, titlerne
er designer og arkitekt, Nosy er det første resultat af samarbejdet
Salto & Sigsgaard & Lightyears.


Nosy er en nysgerrig og forfinet lille fyr med stor udstråling i form af fremragende lystekniske egenskaber og et næsten ubegrænset antal gestikulationer. Den er konstant på udkig efter nye og spændende ting at kaste sit lys over.

Salto & Sigsgaard designer ud fra visionen og universet ’behaviour’. Hver linje, hver vinkel og krumning og bue har en funktion. Og så sker det forunderlige, at en personlighed som Nosy iført et stramt
funktionalistisk formsprog springer frem for i den grad at sprudle af liv og lys.

Nosy er skabt til nysgerrige og kreative sind, alene eller i
inspirerende arbejdsfællesskab, der i dens selskab vil finde nye
indsigter, ny inspiration. Tillige kan man frydes over en
konstruktion i ypperlige og velvalgte materialer. Lampens hoved og
base er udført i let og stærk polycarbonat, mens den slanke krop
består af smidigt flexrør beklædt med gummimateriale, som binder
hoved, krop og base sammen til et organisk hele. Hovedets to ’øjne’
giver liv til designet og har en praktisk funktion med at lede varmen
væk. Kroppen kan drejes 300 grader om sin egen akse og giver dermed
en høj grad af fleksibilitet i funktionen.

Rent lysteknisk beviser Nosy, at fordeling af lys ikke er betinget af
en stor, reflekterende skærm. Under sin enkle skærm har Nosy en
asymmetrisk reflektor, der sammen med den store rækkevidde sørger for effektiv spredning af lyset. Lysstyrken reguleres let på den elegante
touch-dimmer-kontakt placeret på basen. Nosy produceres i to
varianter, som begge er i handlen fra september, nemlig Nosy på fod
og Nosy som plug-in og i farverne sort og hvid.

Knap tre år har det taget Lightyears i Århus at nå en stærk position
som katalysator for og producent af lamper i moderne skandinavisk
design. Virksomhedens designede produkter sælges i de fleste
europæiske lande, i Japan og siden efteråret 2007 også coast to coast
i USA. Eksporten udgør omkring to tredjedele af den stejlt stigende
omsætning. Siden starten i 2005 har Lightyears præsenteret en lille
snes forskellige lamper i ypperligt design begået af de bedste danske
designere.


 

Udviklingshistorier fra Utzon og Hans Sandgren Jakobsen

Jørn Utzons Concert-familie har fået en storebror til store rum, og
Hans Sandgren Jakobsens Radon klæder om til hvidt. Begge har
verdenspremiere på Northern Light Fair i Stockholm.

To helt nye nyheder, storrumspendlen Brancusi fra Cecilie Manz og
arbejdslampen Nosy fra Salto & Sigsgaard, fylder meget på Lightyears’
stand på Northern Light Fair i Stockholm. Men de bør ikke skygge for
to spændende udviklingshistorier fra henholdsvis Jørn Utzon og Hans
Sandgren Jakobsen.

Jørn Utzon tegnede sin familie af pendler med navnet Concert til
Lightyears i 2005 og har nu forøget familien med en storebror,
Concert P3, beregnet til konferencelokaler, auditorier, lobbyer og
andre store rum, hvor der ønskes et blødt og indirekte lys.

Som de mindre udgaver af Concert er P3 bygget op af fire skærme i
forskellig størrelse, der repeterer den samme form og spejler
hinanden parvis. På grund af P3’s forøgede dimensioner er afstanden
mellem de fire skærme tilsvarende forøget. Dette giver en ekstra
lysudstrømning mellem skærmene, hvilket indhyller pendlen i et varmt
og blødt lys, som nu i endnu højere grad understreger lampens form.
Resultatet taler for sig selv.

Concert P3 findes i to varianter, så den kan anvendes i såvel
projektøjemed som i det private hjem. Varianten med E27-fatning
anbefales til steder, hvor man ønsker et blødt og stemningsfuldt lys,
mens varianten med G8,5-fatning og metalhalogenlyskilde anbefales til
miljøer, hvor der ønskes et højt lysniveau og et lavere
energiforbrug. Skærmene kan let afmonteres og rengøres, uden at
pendlen tages ned.

Hans Sandgren Jakobsens Radon på de karakteristiske tre ben blev
introduceret af Lightyears i 2005. Dengang var Radon i mat krom og
sort, men uanset materialevalg og farver har den med sit enkle og
levende udtryk vist potentialet til at blive en klassiker.

Nu lanceres Radon i en blødere eller måske feminin version med hvid
skærm og hvide fødder. Utroligt, hvad farver kan gøre…

Concert P3 og Radon i hvidt kommer i handlen til september.


Yderligere oplysninger fås hos Lightyears på tlf. 87 30 12 40,
marketing koordinator Gitte Nielsen gn@lightyears.dk) eller produkt-
og udviklingschef Rasmus Markholt (rm@lightyears.dk).