Svenskt Tenn

Tio designer, samtliga kvinnor, har utmanats av möjligheten att hylla Estrid Ericson med ny tennformgivning. I år är det 80 år sedan hon startade firman Svenskt Tenn. Den 16 september, på Estrid Ericsons födelsedag, invigs utställningen Nytt Svenskt Tenn.

Arbetet med jubileumsutställningen inleddes för ett och ett halvt år sedan med att formgivarna reste till Estrid Ericsons födelseort Hjo för att hitta det moderna tennets rötter och för att träffa tennexperten Erik Hammar. Inga ramar sattes och varje formgivare har fått arbeta inom det egna verksamhetsområdet. Konfronterade med tenn beskriver alla tio en blandning av ambivalens och nyfikenhet.

Resultatet är en banbrytande utställning innehållande bl.a. små taktila skulpturer för hand, en teservis, funkisinspirerad lampa, golvskärmar, ljusstakar, vaser, skålar, fat, ljusmanschetter, broscher och en pall.

Sedan 1927 har Svenskt Tenn varit en välkänd profil på Strandvägen i Stockholm. Firman grundades tre år tidigare av konsthantverkare och inredningskonstnär Estrid Ericson. De första åren tillverkades och såldes vackra tennföremål som tillverkades i den 30 man starka verkstaden, och tennet hade en glansperiod i ett par decennier.

- Estrid Ericson återupptäckte tennet som konstmaterial på 1920-talet och hon anlitade erkända konstnärer och formgivare för tillverka prydnadsföremål till butiken. Föremål som idag är klassiker. Syftet med detta projekt är att revitalisera och införliva ett nytänkande kring tennet som material och föra Estrid Ericsons tradition vidare, säger Yvonne Sörensen, VD på Svenskt Tenn och tillika initiativtagare till projektet.

Till sin hjälp har hon tagit projektledare och urvalsansvarig Cathrine von Hauswolff.

De tio formgivarna är:
Margot Barolo, Eva Hild, Annika Jarring, Anna Kraitz, Ulrika Mårtensson, Signe Persson-Melin, Ingegerd Råman, Anna von Schewen, Eva Schildt och Sissi Westerberg.

Margot BaroloAva HildAnnika Jarring

Margot Barolo, f. 1971
Formgivare utbildad vid Beckmans Skola i Stockholm. Som formgivare har hon bl a i samarbete med Märta Friman ritat ett brickbord för Svenskt Tenn, som hon i den nya tennkollektionen kompletterat med en tennbricka med ett perforerat naturalistiskt motiv. Barolo har också bidragit med kraftfulla keramiska skålar som fått en slags samtida piercing. Det var Barolos fascination inför människans ständiga behov av att göra ingrepp på kroppen som gav lusten till att besmycka objekt med tenn på ett snarlikt sätt.
Margot Barolo arbetar på uppdrag för ett flertal företag som Engmo Dun, Klässbols, BodaNova-Höganäs Keramik, Klässbols Linneväveri, Svenskt Tenn m fl, samt i egna projekt.


Eva Hild, f. 1966
Keramiker utbildad vid Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg. Hilds vita former, yttre och inre organiska rum, har förnyat den svenska keramiska konsten och uppmärksammats världen över. När Hild gick in i tennprojektet, var hon i tanken lockad av samlandets kraft. Estrid Ericsons ”osorterade plock” var en inspirationskälla och barns samlarobjekt, som Kinderegg, en annan. Ur detta föddes serien Non-funkis, små taktila skulpturer för handen. Inspirerad av den konvexa formen i Josef Franks spegel, har Hild också ritat ett fat, gjutet i två delar, med ett lövs sirliga nervmönster på såväl bak- som framsida.
Eva Hild finns representerad i flera landsting och kommuner samt på Nationalmuseum, Statens Konstråd och Röhsska Museet.


Annika Jarring, f. 1967
Glaskonstnär utbildad vid Konstfack, linjen för glas och keramik. Jarring har uppmärksammats framför allt för sina så kallade planglasvävar, organiskt formade vaser och kärl som är mödosamt uppbyggda av glasbitar ihopfogade med silikon. De två vaser hon ritat till den nya kollektionen har sin grund i en silikonprototyp, där en mjukt, ringlad silikonsträng bildar den till synes spontana och levande formen. Samma spontana uttryck gör sig gällande i de färdiga tennprodukterna.
Annika Jarring arbetar på uppdrag för bland annat Statens Konstråd och finns representerad exempelvis på Nationalmuseum och Smålands Konstmuseum.

Anna KratizUlrika MårtenssonSigne Persson-Melin


Anna Kraitz, f. 1973
Designer utbildad vid Beckmans Skola och Academy of Fine Arts, Budapest. Kraitz har blivit omtalad och hyllad, framför allt för sina lekfulla och underfundiga möbler. Även till Svenskt Tenn har Anna Kraitz formgivit en möbel – en liten pall med stoppad sits och ett underrede i stål. Ett tennband, som liksom återgått till sin varma flytande form, löper som dekoration runt sargen.
Anna Kraitz arbetar på uppdrag för bl a Belysningsbolaget och Källemo samt i egna projekt. Hon tilldelades Ljunggrenska Formgivarpriset 2002.

Ulrika Mårtensson, f. 1969
Arkitekt och designer, utbildad vid Lunds Tekniska Högskola, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm samt vid Konstfack, linjen för textil formgivning. Hennes textila bakgrund utmanas av tennet. Tunna trådar och spill från tennverkstaden har med hjälp av HV Ateljé mödosamt vävts in i en linnevarp och skapar ett skulpturalt och spännande uttryck i strama golvskärmar. Som inspiration fanns Uno Åhréns spektakulära tennskärm från 1928. Den lilla funkisinspirerande lampan, tänkt för dagens smala fönsterbrädor, har en unik skärm, vävd av lin med tennapplikationer.
Bland Ulrika Mårtenssons uppdragsgivare märks Statens Konstråd för vilka hon fått i uppdrag att utforma en ljudabsorbent textil utsmyckning i Kungliga Operans Rotunda. Mårtensson tilldelades stipendiet Unga Konsthantverkare 2003, ur Bengt Julins stiftelse för konsthantverk, konstindustri och industridesign.

Signe Persson-Melin, f. 1929
Keramiker och formgivare utbildad vid Konstfack, linjen för keramik och glas. Persson-Melin har utfört flera stora offentliga utsmyckningar, inte minst till tunnelbanestation T-Centralen i Stockholm. Signes keramiska former visade sig direkt överförbara till det följsamma tennet. Självklar är teservisen med sitt mjukt, präglade mönster av myrtenblad. Enkla temuggar i mönstrat benporslin med tillhörande fat samt en generös undertallrik i tenn kompletterar hennes bidrag till den nya kollektionen.
Signe Persson-Melin är sedan 60-talet huvudsakligen industriell verksamhet, bl a har hon gjort många välformade serviser för Boda Nova, Rörstrand samt Boda glasbruk 1985-90. 1993-94 var hon professor vid Konstfack och 2003 tilldelades hon Gustavsbergs
keramikstipendium.

Ingegerd RåmanAnna von SchewenSissi Westerberg

Ingegerd Råman, f. 1943
Formgivare, utbildad vid Konstfack och vid Instituto Statale d’Arte Per la Ceramica, Faenza, Italien. En hög, smal ljusstake med generös fot är ett av Råmans bidrag till den nya tennkollektionen. Råmans mjukt, polerade tennfat speglar sin omgivning. Till kollektionen har hon också bidragit med en stram rak teburk med glaslock och teskopa i mässing samt lekfulla ”smörtaxar”- nygamla tillägg till det dukade bordet.
Ingegerd Råman har arbetat som glasformgivare på Johansfors och senare Skrufs glasbruk. Idag är hon kopplad till Orrefors Kosta Boda AB och arbetar även i sin egen studio på Djurgården i Stockholm. Hon blev av regeringen tilldelad professors namn 1995. I december 2003, tilldelades Ingegerd Råman Konstnärsnämndens Stora stipendium.


Anna von Schewen, f. 1965
Inredningsarkitekt och möbelformgivare, utbildad vid Konstfack, Högskolan för Design och Konsthantverk och Konstindustriella Högskolan i Helsingfors. von Schewens innovativa formspråk kommer väl till uttryck i en serie vaser och skålar i glas. Lösa kragar i tenn fungerar som både dekorativa och funktionella tillägg. Med tennprojektet vill hon bearbeta upplevelsen av tennets pudergrå färg och matthet och ge detta karaktäristiska en ny känsla genom de utmärkande tennytorna i kombination med det transparanta blanka glaset.
Anna von Schewen är verksam som både arkitekt och designer och har rönt stor uppmärksamhet och erhållit en mängd utmärkelser, inte minst för sitt textila formexperiment med fåtöljen Latta och stolen Hug. Uppdragsgivare är bl a Gärsnäs och privata arkitekturuppdrag. I samarbete med Björn Dahlström utformade hon Arkitekturmuseets permanenta basutställning 2004 och 2003 tilldelades von Schewen Bruno Mathssonpriset.


Sissi Westerberg, f. 1975
Utbildad vid Konstfack, linjen för metallformgivning. Det var med den gustavianska kolonnljusstaken i bakhuvudet som Westerberg bestämde sig för att skapa ett samtida uttryck i tenn. Ljusstakens fot bildar ett organiskt, mjukt mönster där tennet tycks slumpartat har runnit ut och stelnat. En serie taktila, droppformade och dubbelsidiga magneter uppmanar till att använda broschen på ett nytt och mer samtida sätt. DIY, Do it yourself, Westerbergs tredje bidrag till den nya kollektionen är en hyllning till 80-årsjubiléet och en humoristisk önskan om att vem som helst skall kunna gjuta sin egen Svenskt Tenn-ljusstake.
Sissi Westerberg har blivit uppmärksammad för sitt examensarbete ”Kontakt”, olika broscher i silikon. Hon har även verkat som curator i vandringsutställningen ”Beyond Adornment” med temat utsmyckning. Utställningen har bl a varit i Istanbul, Landskrona Museum, Tokyo och Budapest.

Eva Schildt


Eva Schildt, f. 1974
Designer utbildad vid Beckmans Skola. Schildt gick in i tennprojektet med ambitionen att använda dip moulding,
d v s doppa produkter av andra material i tenn. För den nya tennkollektionen har Eva gjort ljusmanschetter av förtennad mässing. De har alla en unik form och sprider skuggor på bordet av svävande molnformationer som växer i takt med att ljuset brinner ned.
Eva Schildt arbetar i en mängd olika material och har fått både uppmärksamhet och utmärkelser för sin trädgårdssoffa The Gardener's Sofa – en gränsöverskridande möbel som fungerar både som soffa och spaljé. Hon arbetar på uppdrag för bl a Design House Stockholm och Svenskt Tenn samt i egna projekt.





I samband med utställningen har en bok Till invigningen den 16 september av Svenskt Nytt Tenn kommer även en bok kallad Modernt Svenskt Tenn.



Svenskt Tenn

Strandvägen 5 Box 5478 114 84 Stockholm
Tel 08 670 16 00 Fax 08 670 16 16.
Öppettider:vardagar 10-18,lördagar 10-16
E-mail: info@svenskttenn.se