VENUE IS BACK!
nr 2 ute den 15 oktober /

Plötsligt ser man dem överallt. Ugglorna, fåglarna, rådjuren, marsvinen, hamstrarna, kaninerna, aporna. Varför all denna flora och fauna i dagens design? Varför har blommönster och gulliga djur tagit sig förbi Pokemons leksaksvärld och in hos de vuxna?

Venue nr 2 har tema ZOO.

”Men hur oskyldiga och gulliga är egentligen djuren. Sanningen är att naturen är synnerligen snaskig och pervers. Kannibalism, pedofili, utrotning och incest. Darwins palett är egentligen ganska politisk inkorrekt. Det glömmer man lätt bort när man ser en uggla med rosett.”

Förutom Katarina Rundgrens artikel om de allestädes närvarande flora och faunamotiven i dagens design – som citatet ovan kommer från – tas i Venues zoo-nummer ett generöst grepp om företeelsen organisk form. Om sån numera finns, vill säga. Någon fördjupad dialog med naturen handlar det i alla fall inte om,enligt filosofen och arkitekturprofessorn från Kunstakademiets arkitektskole Carsten Thau, som porträtteras. Snarare om att vi nu själva skapar ny natur. Resultatet är blob- och veckformer, vilket diskuteras av Anders Emilson och Leo Gullbring i artiklar om allt det nya morfa – biomorf, zoomorf,metamorf - i dagens arkitektur och design. Medan Ingrid Elam, misstänksam zoo-entusiast sen barnsben, reflekterar över klassisk och annan zoo-design. Några verkliga zoobesök innehåller Venue nr 2 också. Modefotografen Jette Jørs har varit på Zoologisk Have tillsammans med en artrik samling modeller. Och Zoo-arkitekten Christian Cold talar ut i nya serien ”i ateljen ”.

MER UR INNEHÅLLET /
Från porrsajt till brodyrmaskin. Porträtt av Anna Hansson, subversiv sömmerska som kombinerar gamla ordspråk och traditionella hemslöjdslooker med rakt- på pornografiska motiv.
Får man göra så? Malmös nya fjärilshus är inrymt i en paviljong från Bo01, ritad av arkitekten Thomas Sandell. Bra idé, men förkastligt att arkitektens vision om huset helt körts över, anser designskribenten Ingrid Sommar.
Venue essä: Brian Eno hade en viktig poäng när han i IT-euforins glansdagar kommenterade användningen av ordet interaktiv. ”The word is out and the word is wrong. They say interactive – it should read unfinished..” Det skriver Erik Sandelin i essän Design utan slut,där han testar den interaktiva designens gränser.

MER INFORMATION /
Christel Brost,0708-494667

Venue är en ny designtidskrift, där en seriös och engagerad hållning samspelar med magasinets tillgängliga och attraktiva form. Där modejobb kan ligga sida vid sida med essäer. Där attityden kan vara nördig och flärdfull på en och samma gång. Magasinet har initierats av ett antal eldsjälar i Malmö tillsammans med arrangörerna bakom Designåret 2005 i Skåne, Form/Design Center i Malmö,och Svensk Industridesign, Region Syd. Visst ekonomiskt stöd har utgått från Designårets finansiärer i Skåne, Malmö stad och Region Skåne. De två första numren har även stötts av Holmbergs och Exakta tryckerier, Bokbinderibolaget, Svenskt Papper, Imperiet och Community.
Venue sprids under de två första åren delvis genom riktade gratisutskick, delvis genom försäljning. Det sistnämnda i utvalda designbutiker och boklådor, samt via nätet. Mer information finns på www.venuemagazine.se