ROLFS KÖK (1988 – 1989).
ARKITEKT: JONAS BOHLIN OCH THOMAS SANDELL




Ända sedan Rolfs kök invigdes i februari 1989 har den lilla restaurangens raka inredning, självklara atmosfär och goda mat hållit en nära nog oförändrad hög standard.
Arkitekterna heter Jonas Bohlin och Thomas Sandell och medan samtida kolleger jobbade med pråliga postmoderna interiörer, förebådade de 90-talets minimalism, uppmuntrade av ägarnas önskemål om ett nordiskt shakeranslag.
Shaker-inspirationen gjordes tydligt modern genom valet av John Kandells stol Schablon, som har flätad sadelgjord till sits och målades dalablå. På shakervis hänger de på rad högt ovanför den fasta långbänken som rymmer 25. Att gästerna själva kan haka i skivan mellan småborden, som förvandlas till långbord när sällskapen sväller, blev Rolfs köks unika form för medinflytande.

Den sammanslagna dam- och herrtoaletten är ett annat exempel: eftersom det inte fanns utrymme för två separata toaletter med mått enligt norm blev det som på landet, en tvåhåls. Bland myterna om Rolfs köks sociala kompetens ingår toalettkö i prydligt dubbelled. Särskilt japaner på studiebesök blir till sig och frågar fnittrande hur arkitekten tänkt.
För höger- och vänsterhänta, lugnar Jonas Bohlin dem.
Men för att ta hela konceptet med Rolfs kök och dess historia från början: 1988 var det dags för familjekrogen Tranan på Odenplan att knoppa av sig. I planen ingick att delägaren Rolf Nilsson skulle ta med sig kocken Rolf Dürr. Rolfs kök var därför inte bara ett självupptaget namn.
Storebror PG Nilsson, numera vd för Sturehof, gav Tranan dess ölklassiska Thonet-stolar och rödrutiga-duk-stuk. Formgivarna Björn Kusoffsky och Magnus Wretblad förstärkte med sin grafik. På begäran inredde de även baren i källaren. Men till att ta ansvar för det nya stället, sa de två nej. De rekommenderade i stället sin lärare på Beckmans, Jonas Bohlin, känd 80-talsprofil bakom betongstolen och andra Källemomöbler.
Bohlin höll just då på med mecenaten Fredrik Roos tre-etage lägenhet på Sibyllegatan, medan hans något yngre kollega Thomas Sandell, anställd hos arkitekten Jan Henriksson, hjälpte Roos med sommarstället i skärgården. Sandell inredde därtill sambons butik på Jakobsgatan. Ibland sammanföll byggherrarnas möten i tid och rum. Vid ett sådan tillfälle frågade konsulten Bohlin konsulten Sandell om de kunde dela på projektet Rolfs kök.

Första planeringsmötet ägde rum på restaurang L'Escargot. Nästa i den nya lokalen på Tegnérgatan. Men ritningarna som folket på Rolf-sidan hade sett fram emot saknades. I stället presenterade Jonas Bohlin fyra små materialprover. Han höll upp en bult, en bit läder, en bit ask och en bit Ölandsten mot den ofärgade putsen på väggen. Rolfs kök skulle inte byggas av fler material, förklarade han. Jo, också av den vita mosaiken vars skimrande turkosa ton kommer av de färgade fogarna.
Vem som bestämde vad, arkitekterna emellan, påstår de sig själva ha glömt - överenskommelsen är att inte plocka sönder resultatet upphovsmässigt. Det hela var ett lågbudgetuppdrag, som i slutänden fick kosta dubbelt så mycket, cirka sex miljoner. Enkelhet har sitt pris.
Kärnan, det öppna köket, är omringad av bardiskar I oljad ask,
träslaget Bohlin alltid väljer för att det inte mörknar. Den väl sammanhållna lokalens urform gick förlorad när väggen till granntvätteriet öppnades. Först kallade man på Bohlin som gjorde en riktig bar, men det blev för mycket fokus på spriten, ansåg man. När det i stället skulle vara nya platser vid bord var arkitekten upptagen med att ro till Paris, och en assistent ryckte ut.
Både Bohlin och Sandell sörjer det ursprungliga utrymmet.

Vi sitter uppflugna vid disken med väskan på kroken och ryggarna tätt mot mosaikväggen. Medan Rolf och de andra med flinkt handlag fixar beställningarna finns utrymme för att byta ett och annat ord om den goda maten. Den ofärgade putsen ovanför långbänken och småborden har djupnat på ett vackert sätt. På väggens rader av bultar hänger som avsett ytterkläder och väskor och som sagt stolarna. Visst, det är den shakerska dekoren som blivit Rolfs köks signum.


REBECKA TARSCHYS
Är fast medarbetare i Dagens Nyheter sedan 1962 och ingick åren 1976-1982 i DNs redaktionsledning. När Rolfs kök öppnade skrev hon en entusiastisk rapport om den
fräscha  inredningen och den nya kontakten mellan gäster och kök. rebecka.tarschys@dn.se

BILD: Åke E:son Lindman

Utmanare
Öijared Executive Country Club (1987-1988). Arkitekt: Gert Wingårdh. Öjared, Floda
Vidarkliniken (1985-1992). Arkitekt: Erik Asmussen. Antroposoferna, Järna