ENGLISH version
F O R U M

2006 års +1-diplom går till Björn Dahlström för fåtöljen Brent. Den årliga utmärkelsen delas ut av Forum och tilldelas Möbelmässans mest intressanta nyhet. Detta är första gången Björn Dahlström tar emot +1-diplomet.

Forums +1-diplom premierar den mest intressanta nyheten på Stockholm Furniture Fair. I år går diplomet till industridesignern Björn Dahlström.

Enväldig domare har varit Eero Koivisto, förra årets mottagare av +1-diplomet. Eero Koivisto är arkitekt och designer och till vardags en av tre i internationellt uppmärksammade kontoret Claesson Koivisto Rune. Så här lyder motiveringen:
»Endast en mycket erfaren designer kan åstadkomma sådan här perfektion. Björn Dahlström har med fåtöljen Brent för David design skapat Stockholm Furniture Fairs mest välproportionerade möbel. Dess formspråk knyter an till den facett- eller stealthestetik som sysselsätter flera av världens ledande designer idag, men genom att fasa övergångarna mellan planen har han skapat ett eget uttryck som känns 100-procentigt här och nu. Därtill lyckas han med det nästan omöjliga, att förnya fåtöljens typologi; den extra långa sitsen introducerar ett nytt sätt att sitta. Det definitiva beviset på hans ovanligt höga ambitionsnivå är det lilla resårband i fåtöljens ryggslut som gör det möjligt att dra av tyget, en smart detalj som trollar bort den konventionella dragkedjan. Att Brent är extremt bekväm behöver väl knapast sägas.«

»Jag är mycket glad och hedrad över utmärkelsen«, säger Björn Dahlström. »Alla tecken på uppskattning är naturligtvis viktiga, men när de kommer från en kollega som man respekterar känns de särskilt roliga.«

»Jag har alltid varit förtjust i idén till den lilla fåtöljen«, säger han. »Jag började skissa på en produkt med en extra lång sits, egentligen för lång, och insåg snart att det framkallade en mängd avspända sittställningar. Du kan vika upp benet under dig eller sitta med benen på ena eller andra sidan, du behöver inte alltid ha allt fokus rakt fram. Jag föreställer mig fåtöljen i en väntmiljö eller en bar, gäna många i ett rum, hur de sticker upp som monoliter ur golvet.«

Detta är första gången Björn Dahlström föräras +1-diplomet.

Tidigare vinnare är

Eero Koivisto (2005)

Norway Says (2004)

Matti Klenell (2003)

Eero Koivisto och Ola Rune (2002)

Reglerna för +1 är enklast tänkbara. Ur det utbud som visas under Stockholm Furniture Fair väljer Forum årets nyhet. Möjliga pristagare är därmed alla utställda objekt möbler, armaturer, textilier, beslag stort som smått. En enväldig domare väljer ut vinnarobjektet. Uppdraget att välja tillfaller vinnaren. På så vis kan samma formgivare aldrig vinna priset två år i rad.

För ytterligare information kontakta Forums redaktör Mark Isitt (0708 504 306); Björn Dahlström (0708 66 29 98); David Carlson, Creative director David design (0707 98 28 97); Eero Koivisto (0705 79 40 14).

Mer om Björn Dahlström

Brent desig Björn Dahlström.

Download picture

Download picture

Download picture

Download picture

För ytterligare information kontakta:
FORUM, Strandvägen 19, SE-114 56 Stockholm, SWEDEN
Phone: +46 (0)8 555 400 63 Mob: +46 (0)708 504 306